Markten en klantvragen veranderen voortdurend. Deze veranderingen ontstaan vaak juist door de introductie van nieuwe producten of diensten. Denk maar aan mobiele telefoontjes die de behoefte aan allerlei andere vormen van uitwisseling in zwang hebben gebracht.
De marktintroductie van een nieuw product is vaak het resultaat van succesvolle samenwerking tussen creatieve, technisch slimme, juridische, organisatorisch praktische en commerciële mensen. Samenwerking tussen mensen die denken en praten vanuit diverse achtergronden kan veel nieuwe inzichten en ideeën opleveren, maar dit gaat lang niet altijd vanzelf. Vergelijk het maar met de snelle dribbelaar en de lange trage werper bij basketbal. Ze scoren alleen als ze waardering hebben voor elkaars sterke kanten en weten hoe ze die bij elkaar kunnen benutten. Bovendien gaat het niet alleen om het samenbrengen van ideeën, maar ook om het kiezen van een gezamenlijk idee en daarmee gaan experimenteren. Zo’n experiment hoeft niet altijd een eerste product te zijn, het kan namelijk ook simpelweg een test zijn om te kijken of er markt is voor je idee of visie. Doel van het experimenteren, is om te ontdekken wat werkt en wat niet, wat aanslaat en wat niet, en waarom! Stapsgewijs een basisidee idee uittesten, verdere fine-tuning met een potentiele doelgroep en opschalen en zo te leren een duurzame business op te bouwen.
Dit vraagt van een team zowel creativiteit, teamleren door actie en reflectie, omgaan met onzekerheid en volharding. Kennis&Co traint en coacht innovatie-teams in InnovatieLab’s. Deze zijn bedoeld om teams versneld in deze vaardigheden te trainen door specifieke Kick-off’s en Pit-stops. De aanpak, die daarbij gehanteerd wordt, is gebaseerd op kennis uit de wetenschap en praktijk van teamwork en innovatie.